آغاز به کار جشنواره ملی شعر رضوی در کرمان همه چیز درباره سریال رخنه + بازیگران و خلاصه داستان جشن روز دختر در «باغ شادونه» دانلود آهنگ و ترانه با موضوع باران + متن «میشل یو» در «بلید رانر ۲۰۴۹» شباهت عجیب رضا عطاران با صدام حسین + عکس داستان «باستان» | کتاب‌فروشی قدیمی و تأثیرگذار شهر، امسال صدساله می‌شود انتشار ۲ کتاب آموزشی جدید در حوزه موسیقی ایرانی همه فن حریف | نگاهی به مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های رضا عطاران به مناسبت سالروز تولدش + تصاویر حافظ افسانه‌های خراسانی | درباره حمیدرضا خزاعی به مناسبت نخستین سال روز درگذشتش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ برنامه‌های تلویزیون در «دهه کرامت» + زمان پخش ماجرای اعتصاب کارکنان در جشنواره کن ۲۰۲۴  فیلم‌های سینمایی تلویزیون در سومین هفته اردیبهشت (۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش ویژه برنامه‌های رادیو در جشن میلاد حضرت‌معصومه (س) + زمان پخش «سپند امیرسلیمانی» ازدواج کرد + عکس جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد
سرخط خبرها

برای امام رضا (ع) چقدر فیلم ساخته ایم؟

  • کد خبر: ۱۱۰۷۲۳
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
برای امام رضا (ع) چقدر فیلم ساخته ایم؟
مسعود زارعیان، فیلم ساز مشهدی، با انتقاد از کم‌کاری برای تولید فیلم با موضوع امام رضا (ع) بر این باور است که باید جواب سینما را با سینما داد

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ بی‌حرمتی عوامل و سازندگان فیلم «عنکبوت مقدس» به ساحت مقدس امام رضا (ع) و مشهدالرضا (ع) دل مردم ایران را به درد آورده و واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. مسئولان فرهنگی و سینماگران هم در پی این اتفاق واکنش‌های زیادی را با صدور بیانیه یا منتشر کردن مطالبی در صفحات مجازی خود نشان داده اند. اما آیا اکتفا کردن به این بیانیه‌ها کافی است؟ مسعود زارعیان، سینماگر و مستندساز مشهدی، بر این باور است که با منفعلانه عمل کردن و بیانیه صادر کردن کاری پیش نمی‌رود. باید وارد میدان شویم و فیلم‌های باکیفیتی بسازیم تا تصویر درستی از مشهدمقدس را به جهانیان معرفی کنیم. او در گفتگو با شهرآرا توضیحات بیشتری دراین‌باره ارائه کرده که پیش روی شماست.

مسئولان شرمسار باشند

مسعود زارعیان در پاسخ به اینکه نهاد‌ها و متولیان فرهنگی چه واکنشی به اتفاقات رخ داده باید نشان دهند، می‌گوید: بهترین واکنش نهادها، مسئولان، ادارات ذی ربط، ارشاد و... این است که شرمسار باشند. شرمسار باشند به خاطر فرصت‌ها و استعداد‌هایی که در این چهل سال از بین رفت و نشد کار درست و خوبی برای امام رضا (ع) انجام دهیم.

به گفته او، در همه این سال‌ها جوان‌ها و هنرمندان زیادی در این مرز و بوم و خاک مقدس وجود داشتند که با التماس می‌خواستند پروژه‌ای در دست بگیرند و برای حضرت رضا (ع) کاری انجام دهند، اما موفق نشدند.
این فیلم ساز حتی صدور بیانیه‌ها را در محکومیت ساخت فیلم «عنکبوت مقدس» کافی نمی‌داند و تأکید می‌کند: مسئولان فقط با صدور بیانیه خودشان را با قرص مسکن یک روزه التیام می‌دهند و می‌گویند که علیه این اتفاق موضع گرفته اند. ولی عمل درست و موقعیت‌هایی که از دست رفت کجاست؟ آن هم زمانی که ما حتی یک فیلم قابل‌دفاع درباره شهر مشهد و امام رضا (ع) نداریم. باید به حال این روزگارمان گریست.

حمایت نکردن از جشنواره‌ها

زارعیان با اشاره به دبیری‌اش در جشنواره‌ای با محوریت امام رضا (ع) یادآور می‌شود: من دبیر جشنواره فیلم مستند بهشت بودم که یک دوره سال ۱۳۹۷ برگزار شد و بااینکه دیگر ادامه پیدا نکرد، در خاطرات ماند. مدیر بعدی مؤسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی هم که آمد، هیچ اقدامی برای برگزاری دوباره این رویداد انجام نداد.

این مستندساز بیان می‌کند: من هشت دوره کارگاه بدون یک ریال هزینه برگزار کردم که حاصل آن تولید چهل اثر کارگاهی از سراسر ایران با موضوع امام رضا (ع)، حرم مطهر ایشان و مقوله زیارت بود، اما یک نفر بعد از آن سراغمان را نگرفت. من به عنوان فیلم ساز به سراغ تک تک مدیران رفتم، اما یکی نگفت فیلم بساز یا اصلا طرحت چه چیزی است.

زارعیان همچنین می‌گوید: در این وضعیت که ما منفعل هستیم، «عنکبوت مقدس» ساخته می‌شود که وهن به شهر مقدس مشهد، حرم امام رضا (ع)، مردم و هم جوار‌های امام رضا (ع) در آن اتفاق می‌افتد. حال ما باید بنشینیم، حرص بخوریم و فقط بگوییم که محکوم می‌کنیم.
به گفته این فیلم ساز، ما پس از چهل سال فقط محکوم می‌کنیم، درحالی که آن‌ها فیلم ساختند. ماهم باید فیلم بسازیم و سینما را باید با سینما جواب دهیم.

ضرورت تولید فیلم

زارعیان درباره وظیفه فیلم سازان در رویارویی با این اتفاقات می‌گوید: وظیفه فیلم ساز‌ها این است که هرقدر می‌توانند با چنگ و دندان برای امام‌رضا (ع) کار خوب بسازند. چون نشستن و نگاه کردن و منفعل‌بودن فایده‌ای ندارد.
این فیلم‌ساز تأکید می‌کند: فیلم سازان باید همه بودجه‌ای را که در اختیار دارند، در کار صرف کنند و دانش و توان فیلم‌سازی‌شان را بالا ببرند تا بتوانند کار باکیفیت بسازند. فیلم سازان باید با تولید محصول خوب به این حرکت‌ها پاسخ دهند و اگر آن‌ها بنشینند و دست روی دست بگذارند و محکوم کنند، فقط برای مدیران بالادستی شان خوشایند است. چون با بیانیه صادر کردن و متن‌ها و محکومیت‌ها هیچ کاری از
پیش نمی‌رود.

نشان‌دادن تصویر درست از مشهد

زارعیان درباره آثاری که با محوریت حضرت رضا (ع) ساخته شده است، یادآور می‌شود: در این سال‌ها فقط یک سریال و چند کار سینمایی از رسول صدرعاملی و روح ا... حجازی و بهروز شعیبی ساخته شده است و دیگر کاری نه در حوزه مستند و نه داستانی درباره امام رضا (ع) و مشهد نداریم. در این بین فردی حمایت می‌شود و فیلم موهنی می‌سازد، آیا ما از اثری با محوریت امام‌رضا (ع) حمایت کرده ایم که ساخته شود؟
او تأکید می‌کند: باید دانشمان را بالا ببریم و از اندک فرصت هایمان استفاده کنیم و همه تلاشمان را بکنیم که بهترین کار‌ها را برای حضرت بسازیم تا بتوانیم شفافیت سازی کنیم و نشان دهیم تصویر اصلی مشهد آنچه نشان می‌دهند، نیست.

این هنرمند می‌گوید: باید رشد و توان مشهد و حتی آسیب هایش را نشان دهیم و از جهات مختلف به آن نگاه کنیم تا بتوانیم تصویر درستی از مشهد برای مخاطب جهانی به نمایش بگذاریم. در این صورت اگر صد فیلم دیگر مانند «عنکبوت مقدس» هم ساخته شوند و صد فیلم ساز موهن هم بخواهند به این مکان مقدس و باور بی حرمتی کنند، راه به هیچ کجا نخواهندبرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->